Jak zwiększyć skuteczność nauczania metodami praktycznymi?

Dobrze zaprojektowany proces dydaktyczny można porównać do biegu w sztafecie.

Zastosowanie kolejnej metody powinno być kontynuacją tego, co zrobiło się wcześniej. Metody laboratoryjne i praktyczne wymagają teoretycznego wprowadzenia do zagadnienia.

 

! Weź pod uwagę liczebność grupy. Zastanów się czy jesteś w stanie w równym stopniu wesprzeć wszystkich uczniów.

 

Dlaczego tak ważne jest ułożenie metod w odpowiedniej kolejności?

 

Gdy uczeń rozumie nowo poznany materiał

– Wierzy, że jest w stanie wykonać zadanie samodzielnie

Gdy uczeń ma poczucie, że panuje nad nowym tematem

– Uruchamia się w nim zdolność do analitycznego myślenia.

Gdy uczeń dostaje podstawę wiedzy na jakiś temat

– Czuje się zmotywowany do poszukiwania odpowiedzi na pytania, które go zainteresowały.

 

Rola motywacji w procesie dydaktycznym

Naszymi działaniami kieruje MOTYW, POTRZEBA lub PRAGNIENIE.

To, co dotyczy ogólnie rozumianego doświadczenia pojedynczego człowieka w różnych sytuacjach życiowych, przekłada się również na proces dydaktyczny. Kluczem do efektywności w nauczaniu jest wywołanie w uczniu przeżycia wewnętrznego i rozbudzenie w nim motywacji do działania.

Istnieje ryzyko, że uczniowie pomimo tego, że będa świadomi wartości zdobywanej wiedzy, to i tak będzie to dla nich obojętne. Dlatego tak ważne jest, aby oprócz motywacji na racjonalnym poziomie wywołać w uczniu głębsze przeżycie. 

 

Gdy uczeń jest zainteresowany tematem na głębszym poziomie

– Aktywnie poszukuje odpowiedzi na nurtujące pytania

Gdy uczeń angażuje się w zadanie na głębszym poziomie

– Doświadcza pozytywnych przeżyć związanych z nauką

 

W jaki sposób ocenić, która metoda jest skuteczniejsza?

Przed podjęciem decyzji, którą metodę wybrać, zadaj sobie 3 pytania.
Te pytania też fajnie byłoby ozdobić jakimiś elementami graficznymi, np. na pili app fb są takie czerwony zanki zapytania, nie mówię, że to akurat, ale jakiś taki akcent graficzny by się przydał, moim zdaniem 

  • Czy ta metoda skłania uczniów do samodzielnego działania i myślenia?
  • Czy ta metoda działa na uczniów pobudzająco? Rozwija ich zainteresowania? Daje uczniom przestrzeń do zaspokojenia potrzeb poznawczych?
  • Czy ta metoda daje uczniom prawdziwe i bogate przeżycie?

 

Przewaga metod aktywnych nad teoretycznymi w procentach

Przewaga metod aktywnych nad teoretycznymi w procentach