Opis
Przepływu powietrza wywiera siłę FW na ciało w przepływie, które jest równoległe do kierunku przepływu; siła ta nazywana jest oporem powietrza.
Siłą ta zależy od prędkości przepływu v, przekroju poprzecznego A ciała prostopadłego do kierunku przepływu i kształtu ciała.
Wpływu kształtu ciała jest opisany za pomocą tzw. współczynnika oporu cW.
P1.8.6.1 Pomiar oporu powietrza w zależności od prędkości wiatru. Pomiar ciśnienia za pomocą precyzyjnego manometru
P1.8.6.2 Współczynnik oporu cW: związek pomiędzy oporem powietrza i kształtem ciała – Pomiar ciśnienia za pomocą manometru precyzyjnego.
P1.8.6.3 Krzywa ciśnienia na profilu lotniczym. Pomiar ciśnienia za pomocą precyzyjnego manometru
Uwaga: W doświadczeniach P1.8.6.1 – P1.8.6.3, precyzyjny manometr jest użyty do pomiaru ciśnienia. W dodatku do skali ciśnienia, dostarczony jest z dalszą skalą bezpośrednio wskazującą prędkość przepływu przy użyciu rurki Prandtla.
P1.8.6.4 Pomiar oporów powietrza w zależności od prędkości wiatru. Pomiar ciśnienia za pomocą czujnika oraz Mobile-CASSY
W doświadczeniach P1.8.6.4 – P1.8.6.6 ciśnienia mierzone jest czujnikiem ciśnienia i rejestrowane za pomocą uniwersalnego przyrządu Mobile-CASSY.
Doświadczenia P1.8.6.1 i P1.8.6.4 badają zależność pomiędzy oporem powietrza i prędkością przepływu za pomocą dysku kołowego. Prędkość przepływu jest mierzona za pomocą rurki Prandtla a opór powietrza za pomocą dynamometru.
P1.8.6.5 Współczynnik oporu cw. Związek pomiędzy oporem powietrza, a kształtem ciała. Pomiar ciśnienia za pomocą czujnika oraz Mobile-CASSY
Doświadczenia P1.8.6.2 i P1.8.6.5 wyznaczają współczynnik oporu cw dla różnych ciał przepływu z równym przekrojem poprzecznym. Prędkość przepływu jest mierzona za pomocą rurki Prandtla a opór powietrza za pomocą dynamometru.
P1.8.6.6 Krzywa ciśnienia na profilu lotniczym. Pomiar ciśnienia za pomocą czujnika oraz Mobile-CASSY.
Celem doświadczenia P1.8.6.3 i P1.8.6.6 jest pomiar ciśnienia statycznego p w różnych punktach na spodzie profilu lotniczego. Zmierzona krzywa nie tylko ilustruje opór powietrza, lecz także wyjaśnia unoszenie profilu lotniczego.